Proiectul
"RELINT"


Motivatia proiectului - definirea problemei si contextul general:

Experienta istorica a ultimului deceniu a demonstrat faptul ca "secolul natiunilor" (sec. XIX) este o realitate inca vie in ceea ce priveste Europa centrala si estica. Pe fondul unor crize economice si a unor slabiciuni evidente ale societatii civile precum si ale administratiilor centrale, conflicte etnice pot apare si dezvolta in unele regiuni cu caracter multietnic si multicultural (exemplul Kossovo este unul revelator in aceasta privinta).
Consideram ca scoala poate fi un factor extrem de important in eliminarea unor astfel de potentiale conflicte etnice, cu conditia ca tinerilor elevi sa li se prezinte intr-o forma adecvata si atragatoare modele de convietuire interetnica sau/si multiculturala precum si fundamentele teoretice ale rezolvarii unor posibile conflicte pe acest fond. De asemeni scoala poate (prin intermediul disciplinei "Istoria minoritatilor") sa contribuie la o mai buna cunoastere reciproca.

Reforma scolara aflata in curs permite o mare varietate de teme care pot fi alese pentru disciplinele optionale (cu desfasurare pe un semestru, un an scolar sau mai multi ani); lipsesc insa programele care sa fundamenteze desfasurarea demersului de predare-invatare, manuale precum si materialele didactice auxiliare care sa vina in sprijinul profesorilor (metodici, de exemplu) sau ale elevilor in actul de invatare.

Proiectul RELINT isi propune sa umple un gol in domeniu, oferind cadrelor didactice si elevilor pe de o parte programe scolare (pentru disciplinele optionale) iar pe de alta parte mijloace didactice auxiliare (pentru teme si discipline din aria problematicii vizate, deja avānd avizul MEN), in special pe CD-uri. Acestea vor fi implementate experimental inca din anul scolar 1999/2000, urmānd ca, pentru anul scolar viitor, in cazul in care obiectivele minimale sunt atinse, sa propunem utilizarea lor pe o scara mai larga colegilor din regiuni similare (Banat, Transilvania).